fbpx

Citroen Mehari alias Dromedár

Ruku na srdce, kdy jste poprvé spatřili tohoto překrásného Citröena? Troufám si říct že u…
Domů 9 Historické vozy 9 Citroen Mehari alias Dromedár

Ruku na srdce, kdy jste poprvé spatřili tohoto překrásného Citröena? Troufám si říct, že u většiny to bylo díky sérii filmů Četník ze Saint Tropez. Tento nádherný jednoduchý vůz zaznamenal velké úspěchy už při svém představení v roce 1968 na autosalónu v Paříži. Není se čemu divit. I po tolika letech dokáže jediný pohled na něj vykouzlit úsměv na tváři a chuť vyrazit někam k vodě. 

Konstrukčně a designové to bylo naprosto dokonale jednoduché vozidlo. Podvozek vozu vycházel z modelu Citröen 2CV neboli z „kachny“, na který byla připevněna plastová karoserie. O pohyb se staral atmosférický plochý dvouválec o objemu 602 ccm a výkonu od 26 do 34 koní. Papírový výkon je úsměvný, ale díky použití materiálu ABS (akrylonitrilbutadienstyrenu) se hmotnost vozidla pohybovala od 475 do 570 kg. Díky této váze dokázal Mehari upalovat přes 100 km/h. Zpočátku byl vůz vybaven bubnovými brzdami. Postupem času byly v rámci modernizace na přední nápravě nahrazeny kotoučovými.

Kouzlo tohoto vozidla bylo v možnostech jeho uplatnění. Standardní verze byly čtyřmístné. Zadní lavici bylo možné sklopit do podlahy a rázem vznikl „pick-up“. Existovaly i čistě nákladní verze, které sklopnou lavici pro další cestující neměly. Díky tomu vznikl nákladový prostor o velikosti 1 až 1,2 m2. Uplatnění Mehari našlo v armáddě, zemědělství, u drobných podnikatelů nebo jako volnočasové vozidlo. Základem byla jednoduchost, praktičnost a užitkovost. Vozidlo bylo vybaveno plátěnou střechou, kterou bylo možné zcela sundat, čelní sklo se dalo odklopit zase směrem dopředu. Boční dvířka byla odnímatelná. V praxi to znamenalo, že během pár minut bylo možné z pracovní dodávky vytvořit plážovou buggy. V 80. letech šlo ve Francii legálně jezdit se zcela otevřenými vozy. Aby řidič nevypadl při prudší zatáčce z vozu ven, byl vůz vybaven bezpečnostními pásy v podobě kožených pásků připevněnými karabinou. V dnešní době je to nepředstavitelné a až úsměvné. To je to, co nás na tomto vozidle neskutečně baví. Jeho variabilita a praktičnost snad nezná mezí. Schválně se podívejte na dobové fotografie tohoto vozu a vsadím se, že zatoužíte jej vlastnit. Nebo s ním alespoň strávit slunnou dovolenou třeba v Saint Tropez 🙂 

V našem muzeu máme celkem tři exempláře v různých karosářských úpravách. Přijďte se na ně podívat a zasnít se, jaké to muselo být svezení.

Galerie modelu

 

Podívejte se na fotografie muzea a našich modelů